Przegląd Powszechny

A A A

Jak wychować geniusza?

Jak wychować geniusza?

Przegląd Powszechny

Miesięcznik poświęcony sprawom religijnym, kulturalnym i społecznym założony w roku 1884

Spis treści

Krzysztof Ołdakowski SJ – Wychowywanie, czyli budowanie człowieka

Jak wychować geniusza?
Z Arkadiuszem Stańczykiem, dyrektorem Zespołu Szkół Gimnazjum i Liceum Akademickie Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, rozmawia Grzegorz Dobroczyński SJ
Co daje nasza szkoła? Po latach pracy widzę, że daje przede wszystkim możliwość kontaktu z podobnymi sobie młodymi, odkrycie: nie jestem sam.

Urszula A. Domżał, Zbigniew Domżał – Korzenie edukacji i wychowania
Kto wychowuje nasze dzieci? Jak się to wszystko zaczęło i jakie były etapy historii wychowania? Przecież każdy z nas od urodzenia był poddawany różnorodnym formom pedagogiczno-wychowawczego oddziaływania. Antropolodzy i etnolodzy umożliwiają poznanie historii wychowania od czasów najdawniejszych.

Monika i Marcin Gajdowie – Jak przekazać dzieciom wiarę i wartości?
Większość katolików nie robi nic, by przekazać wiarę dzieciom, czasem nawet nie chodzi do kościoła. Nic dziwnego, że w oczach wielu rodzice modlący się razem z dziećmi robią coś nadzwyczajnego. Jako małżonkowie zobowiązaliśmy zrobić znacznie więcej niż nauczyć dzieci modlitwy.

Ks. Krzysztof Pawlina – Młode pokolenie Polaków – czy poradzi sobie samo?
W początkach nowego stulecia żyje pokolenie, które mniej zajmuje się przyszłością swojego kraju, a bardziej koncentruje się na własnym życiu. Nie jest to pokolenie walczące, ale omijające czy raczej minimalizujące aktywność w sferach, gdzie nie odnosi się bezpośredniej korzyści.

Maryla Ścibor Marchocka – Powołanie – być nauczycielem
Etos nauczyciela – wychowawcy w pracach Jarosława Rudniańskiego w zderzeniu z rzeczywistością roku 2011
Nikogo nie obchodzi młody człowiek w momencie podejmowania pierwszych ważnych decyzji życiowych. Rośnie pokolenie samotnych.

Katarzyna Śliwińska – Prawdy i mity o zdolnościach
Aby skutecznie wspierać rozwój zdolności, musimy poznać osoby zdolne i ich potrzeby. Krótka analiza i dyskusja z wybranymi stereotypami o osobach zdolnych pokazuje, jak wiele zniekształconych, czy też zupełnie mylnych twierdzeń składa się na ich potoczny wizerunek. Skąd się biorą?

Hanna Kiedewicz-Nappi – Wokół zdolności
Wiesława Limont, „Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010.
Książka Wiesławy Limont jest bezcenna dla nauczycieli, którzy opracowują programy zaspokajania specjalnych potrzeb uczniów zdolnych, pracują z dziećmi i młodzieżą.

Dziecko ma dobre poczucie fikcji
Z Joanną Papuzińską rozmawia Klaudia Iwanicka
– Zaskoczeniem jest dla mnie na przykład, gdy jakiś pisarz mówi, że pierwsza książka, którą przeczytał samodzielnie, to była „Moja mama czarodziejka”, i dodaje: „Widzi pani, i zostałem pisarzem”. Jest to rodzaj komplementu.

Agnieszka Lewandowska-Kąkol – Na brata
Opowiadanie

Dk. Bogdan Sadowski – Bóg powiedział raz, dwa razy usłyszałem (Ps 62,12)

Jolanta Próchniewicz – Odnaleźć się w Kościele i w świecie – życie codzienne osób homoseksualnych
W świetle nauki Kościoła orientacja homoseksualna to zaburzenie, które jest udziałem człowieka bez jego winy. Obciążony tą skłonnością, jak każdy inny, musi przeciwstawiać się słabości i walczyć z grzechem, czyli skłonności tej nie ulegać. Czy nie jest to za trudne?

Fotograf: świadek dziejów najnowszych
Z Chrisem Niedenthalem rozmawia Sławomir Kwiecień
– Jeden z moich nauczycieli miał agencję fotograficzną. Po zakończeniu studiów zaprosił mnie do pracy. Ale miałem wtedy inne plany. Bardzo chciałem przyjechać do Polski na dłużej. W maju 1973 roku przyjechałem do Warszawy i już zostałem.

Agnieszka Lewandowska-Kąkol – Szansa na normalne życie
Europejskie Fundusze Społeczne dla Polaków z niepełnosprawnością
Mądre zarządzanie funduszami europejskimi powinno przyczynić się do tego, by osoby niepełnosprawne żyły normalnie, w pełnej akceptacji otoczenia, rozwijały zdolności i talenty, brała czynny udział w życiu publicznym.

Zofia Zarębianka – Pan Cogito a Kościół
Refleksje eklezjologiczne Zbigniewa Herberta w świetle wierszy „Homilia” oraz „Tomasz”
Bohater poezji Herberta może być nie tyle agnostykiem, ile krytycznym sceptykiem. Podaje w wątpliwość nie istnienie samego Boga, ale prawdziwość wszelkich wierzeń o Nim.

TEATR

Paulina Borek-Ofiara: Pokolenie skazane na samotność
(Teatr Młyn. Warszawska Niezależna Scena Społeczna, „Głuchoniemoc” Natalia Fijewska-Zdanowska, reżyseria – Natalia Fijewska-Zdanowska)

TELEWIZJA

Jan Kłossowicz: Wsi spokojna, wsi wesoła…
(„Telewizja cyfrowa zamiast analogowej”)

FILM

Jan Pniewski: „Nawet deszcz”, reżyseria: Icíar Bollaín

KSIĄŻKI

Adriana Szymańska: Perfekcja w cierpieniu
(Janusz Kotański, „Nic niemożliwego”)

Mieczysław Orski: Teoria magicznych ruchów
(Tomasz Białkowski, „Teoria ruchów Korbla”)

Marcin Cielecki: Światło, półcienie, ciemności
(Krystyna Czerni, „Nietoperz w świątyni. Biografia Jerzego Nowosielskiego”)

Bartosz Wieczorek: Monastycyzm wśród ludzi
(Paul Evdokimov, „Życie duchowe w mieście”)

Paweł Szpyrka SJ: Dać się zaskoczyć!
(Gisbert Greshake, „Życie silniejsze niż śmierć. O nadziei chrześcijańskiej”)

Jerzy Klechta: IPN pod lupą
(Antoni Dudek, „Instytut. Osobista historia IPN”)

Sławomir Kwiecień: Nie taki wilk straszny, jak go malują
(Shaun Ellis, Penny Junor, „Żyjący z wilkami”)

Partnerzy:

Pisma jezuickie na świecie:

Prawa autorskie © 2009 Przgląd Powszechny. Wszelkie prawa zastrzeżone.