Przegląd Powszechny

A A A

Sztuki w zasięgu wzroku

Sztuki w zasięgu wzroku

Przegląd Powszechny

Miesięcznik poświęcony sprawom religijnym, kulturalnym i społecznym założony w roku 1884

Spis treści

Sebastian Duda – Sztuka – okno na transcendencję?

Miejsce życia wybrałem świadomie. Z Leonem Tarasewiczem rozmawia Sebastian Duda
Do powstania wielkich znaków w kulturze potrzeba zwykle skrzyżowania intelektu i ekonomii. Dlatego głównym problem Europy Wschodniej jest obecnie przywrócenie tych obszarów do wyższego poziomu cywilizacyjnego.

Sebastian Duda – Ten świat jest piekłem. O teologii Jerzego Nowosielskiego
Nowosielski nie miał złudzeń. Uważał, że świat, w którym żyjemy, to domena Złego. Ze wszystkich sił starał się pokładać ufność w Chrystusie, czy jednak udało mu się w niej wytrwać do końca?

Widzę świat codziennie od nowa. Ze Stasysem Eidrigevičiusem rozmawia Klaudia Iwanicka
Marzeniem każdego artysty jest być wolnym. Żeby za plecami nie było żadnego nadzorcy, który ci mówi, co możesz, a czego ci nie wolno. Wszystko, co w życiu robiłem, wynikało z mojej głębokiej wewnętrznej potrzeby.

Paweł Taranczewski – Kto sądzi, że wie, jest niebezpieczny
Uwagi o sztuce współczesnej
Jak dziś odróżnić sztukę od nie-sztuki? Co wyróżnia dzieło? Jak rozumieć sztukę współczesną i czy rozumienie to zależy jedynie od osobistego nastawienia? Jaki sztuka współczesna ma sens?

Krzysztof Lenk – Projektowanie – nowoczesna sztuka wizualna
Projektowanie plastyczne jest pracą podobną do pracy architekta. Jako projektant pracuję zawsze dla kogoś, kto zleca mi zadanie. Mam swoją ideę, pomysł plastyczny, który jest rozwiązaniem zadania.

Ks. Ryszard Knapiński – Czy kicz jest grzechem?
Czy forma, styl i jakość artystyczna wyrobów sztuki chrześcijańskiej dobrze służy ukazywaniu prawd wiary i odpowiada wielkości Tajemnicy? Czym jest kicz? Dlaczego w naszym otoczeniu, w szeroko pojmowanej przestrzeni sakralnej jest go tak dużo?

Mamy ambitne plany. Z Agnieszką Morawińską rozmawia Marcin J. Witan
Publiczność w muzeum spodziewa się dziś, że za każdym razem zastanie w nim co innego, będzie zabawiana. Bierna kontemplacja przestaje interesować. Trzeba zmienić sposób prezentacji zbiorów i komunikacji z publicznością, podjąć z nią rozmowę nowym językiem.

Kaja Werbanowska – Sztuka potrzebuje skandalu
Ile razy podczas oglądania wystawy sztuki najnowszej myślimy sobie: „Ja też tak potrafię!”? Przez poruszanie najprostszych, ale i najważniejszych tematów, musi się ona wyróżniać, szokować. Jednak sztuka najnowsza naprawdę wcale nie jest łatwa.

Między wiedzą a wiarą. Z Janem Jaworskim rozmawiają Magdalena Kotwica i Paweł Lubrański
W historii badań nad Całunem Turyńskim mamy wiele przykładów naukowców, którzy stwierdzali, że nie da się powstania tego wizerunku naukowo wytłumaczyć – nawet jeżeli nie doprowadziło to ich prosto do wiary w Chrystusa.

Z bliska i z daleka. Z Avinoamem Daninem rozmawia Grzegorz Dobroczyński SJ
Wy mówicie tu o zmartwychwstaniu Chrystusa. Ja mówię tylko tyle, że pozostałości roślinne wskazują, że ten przedmiot, jakim jest Całun Turyński, pochodzi z Jerozolimy.

Grzegorz Dobroczyński SJ – Śledztwo w sprawie cudów
Acheiropity to obrazy, które powstały bez udziału ludzkiej ręki. Toruńska konferencja rodzi fundamentalne pytania o znaczenie naukowych ustaleń dla teologii i wiary. Magisterium Kościoła wprost nie udziela tu żadnych wskazań.

Aleksandra Janiszewska – Judyta. Od świętej do femme fatale
W „Księdze Judyty” przedstawiono historię o zwycięstwie żydowskiej kobiety Judyty nad dowódcą wrogich wojsk Holofernesem. Na przestrzeni wieków następowała degradacja tego motywu – Judyta została morderczynią aktywnie wykorzystującą swe wdzięki.

Dk. Bogdan Sadowski – Bóg powiedział raz, dwa razy usłyszałem (Ps 62,12)

Wiara i tajemnica (cz. II). Z Krzysztofem Doroszem rozmawia Sebastian Duda
To, że Kościół jest dziś bardziej depozytariuszem wierzeń, wynika – po części przynajmniej – z zapotrzebowania społecznego. Zapotrzebowanie to płynie nieraz z łatwizny, a w najgorszym wypadku z idolatrii.

Opera musi być żywa. Ze Stefanem Sutkowskim rozmawia Agnieszka Lewandowska-Kąkol
Po kilku rozmowach z człowiekiem wszystko o nim wiem. Podobnie z dyrygentami – wystarczy zobaczyć, jak młody dyrygent prowadzi próbę, nie trzeba iść na jego koncert. W muzyce nie ma tajemnic.

Ewa Mickiewicz – Biblijny archetyp matki
Biblijny podział ról traktuje kobietę w sposób niepełny, a archetyp matki, jako wartość niepodważalna, do dziś w dużym stopniu wpływa na postrzeganie kobiety przez pryzmat jej zdominowania przez biologię.

Joanna Tyszkiewicz – Świat bez granic
Tysiące przejechanych kilometrów, przygoda, możliwość zwiedzenia świata, uczucie wolności – to wszystko sprawia, że nie brak w dzisiejszych czasach miłośników podróżowania „na gapę”, popularnie zwanych autostopowiczami.

TEATR
Paulina Borek-Ofiara: Krotochwile ze Stuhrem w roli głównej
(Teatr Polonia w Warszawie, „32 omdlenia”, Antoni Czechow; reżyseria – Andrzej Domalik)

TELEWIZJA
Jan Kłossowicz: Zwycięska wojna
(„Wstydzimy się, czy nie pamiętamy?”)

KSIĄŻKI

Adriana Szymańska: Resztą jest życie
(Janusz Drzewicki, „Wiersze wybrane”)

Mieczysław Orski: „Rudnickie” narracje
(Janusz Rudnicki, „Męka kartoflana”)

Marcin Cielecki: Autor szukający swego czytelnika
(Stanisław Obirek, „Umysł wyzwolony. W poszukiwaniu dojrzałego katolicyzmu”)

Anna Grodecka: O tragicznym losie aborygenów
(Sven Lindqvist, „Terra nullius. Podróż przez ziemię niczyją”)

Zuzanna Flisowska: Artysta przez pryzmat swojego dzieła zrozumiany
(Dorota Kielak, „Figury kryzysu. Rzeźba w młodopolskiej powieści o artyście”)

Jacek Uglik: Muzyko-Mania
(Wojciech Mann, „Rock Mann, czyli jak nie zostałem saksofonistą”)

Bartosz Wieczorek: Po pierwsze, komunikacja!
(Maryla Hopfinger, „Literatura i media po 1989 roku”)

Marta Florkiewicz-Kowalczyk: Spotkanie Kościoła i mediów
(Krzysztof Ołdakowski, „Media pod lupą”)

Justyna Kroczak: Kręte drogi wiary
(Magdalena Bajer, „Jak wierzą uczeni? Rozmowy z profesorami”)

Partnerzy:

Pisma jezuickie na świecie:

Prawa autorskie © 2009 Przgląd Powszechny. Wszelkie prawa zastrzeżone.