Przegląd Powszechny

A A A

200. rocznica urodzin

komentarze

2010 – Rok Chopinowski w Filharmonii Narodowej

To będzie mój rok – zapowiada wielce udany plakat pojawiający się w niektórych miejscach Warszawy. Znakomite zdjęcie chopinowskiego pomnika z Łazienek Królewskich (wykonanego w 1926 r. przez Wacława Szymanowskiego), zrobione w konwencji fotosów gwiazd przedwojennego filmu, sugeruje, że najjaśniej błyszczącą gwiazdą 2010 r. będzie nasz wielki kompozytor. Dwóchsetna rocznica jego urodzin to doskonała okazja, byśmy nie tylko poczuli się dumni, że geniusz muzyki fortepianowej to nasz rodak, ale by część naszego społeczeństwa, chociaż ta, którą zwykło się określać terminem „inteligencja”, dowiedziała się czegoś więcej o życiu Chopina, poza kojarzeniem jego nazwiska z Żelazową Wolą, i poznała choć kilka jego utworów, oprócz mocno już przy wielu okazjach wyeksploatowanego Poloneza A-dur. Wydaje się, że, wyjątkowo jednomyślne w tym przypadku, całe polskie środowisko muzyczne chce wziąć udział w tym święcie, czego dowodem jest fakt, iż niemal wszystkie orkiestry, zespoły kameralne i soliści w programach koncertów odbywających się w 2010 r. umieścili dzieła wielkiego Fryderyka.

Instytucją koordynującą wszelkie działania związane z rocznicowymi obchodami jest Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, który m.in. współorganizuje koncerty, które odbędą się w Filharmonii Narodowej. W gmachu przy ulicy Jasnej precyzyjnie i z godnym podziwu wyczuciem dramaturgii zaplanowano to święto. W czasie pięciu miesięcy (od 7 stycznia do 23 maja) będzie ono widoczne we wszystkich pięciu cyklach koncertowych. Wśród 24 koncertów opatrzonych hasłem „Rok Chopinowski w Filharmonii Narodowej” wyróżnić można trzy programowe nurty.

1. Niezawierający utworów Jubilata, ale kompozycje twórców w jakiś sposób z nim związanych, czy to żyjących i tworzących w jego czasach, czy też stylistycznie nawiązujących do jego spuścizny, czy wreszcie mających wpływ na krystalizowanie się jego języka muzycznego. W tej kategorii znajdują się następujące koncerty:

– 29 i 30 stycznia brytyjski pianista Benjamin Frith oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod dyrekcją niemieckiego dyrygenta Kai Baumanna wykonają utwory J. Elsnera, J. Fielda, K. Kurpińskiego , J. N. Hummla i G. Rossiniego;

– 5 i 6 lutego zabrzmią kompozycje I.J. Paderewskiego, H. Melcera i I. F. Dobrzyńskiego w interpretacji brytyjskiego pianisty Jonathana Plowrighta i Orkiestry Symfonicznej F.N. pod batutą muzyka także brytyjskiego – Martyna Brabbinsa;

– 5 i 7 marca soliści oraz Chór i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii pod dyrekcją Antoniego Wita przedstawią koncertową wersję opery Vincenzo Belliniego „Norma”, utworu reprezentującego najbardziej dojrzałą i okazałą postać włoskiego bel canta, stylu, do którego Chopin miał szczególną słabość od wczesnej młodości po chwile ostatnie;

– 7 i 8 maja Peter Donohoe, pianista brytyjski, wraz z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej, kierowaną tym razem przez hiszpańskiego kapelmistrza Pablo Gonzaleza, wykonają utwory F. Liszta. F. Mendelssohna i D. Szostakowicza;

– 21 i 22 maja usłyszymy solistów, Chór i Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Narodowej pod batutą Pascala Rophe w dziełach I. F. Dobrzyńskiego, M. Bałakiriewa i P. Hindemitha.

2. Koncerty zawierające w swych programach utwory Chopina w otoczeniu kompozycji innych twórców, też oczywiście z nim związanych.

– Taki charakter ma koncert inaugurujący Rok Chopinowski w Filharmonii Narodowej (7 i 8 stycznia), podczas którego usłyszymy Missę solemnis na 4 głosy solowe, chór i orkiestrę F. Liszta, serdecznego przyjaciela Chopina, oraz dwa młodzieńcze dzieła Fryderyka: Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op.22 na fortepian i orkiestrę i jego Koncert fortepianowy f-moll op.21. Jak na uroczystą inaugurację przystało solistą będzie artysta klasy najwyższej – Lang Lang, a Chór i Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Narodowej poprowadzi Antoni Wit.

– 15 i 16 stycznia usłyszeć będzie można Koncerty fortepianowe e-moll op.11 Chopina i a-moll op.54 R. Schumanna, wielkiego admiratora sztuki polskiego kompozytora, autora słynnych słów: Odkryjcie głowy panowie, oto geniusz; niemieckiemu pianiście Larsowi Vogtowi towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej prowadzona przez Mirosława Jacka Błaszczyka;

– 22 i 23 stycznia wystąpi rosyjski pianista Boris Berezovsky oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod batutą rosyjskiego dyrygenta Aleksandra Lazareva; przedstawią oni utwory Chopina (Rondo a la Krakowiak F-dur op.14, Nokturn As-dur op,32 nr 2 i Walc Es-dur op.18-w instrumentacji Igora Strawińskiego) oraz A. Skriabina i S. Prokofiewa.

3. Koncerty wypełnione wyłącznie muzyką Chopina i tu dotykamy owej, wcześniej już wspomnianej dramaturgii rocznicowych obchodów. Dwa, stanowiące punkt kulminacyjny całego święta w Filharmonii Narodowej, koncerty odbędą się w tygodniu urodzinowym 22 i 27 lutego. Co prawda spory wokół daty urodzenia Chopina już zakończono i pierwszeństwo przypadło dniowi 1 marca a nie 22 lutego, w Filharmonii właśnie 22 lutego zagra zwycięzca XV Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w 2005 r. Rafał Blechacz. Wykona on m.in. Koncert fortepianowy f-moll op.21 z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Antoniego Wita. 27 lutego zabrzmi ten sam koncert oraz Koncert e-moll op.11. Ich interpretatorzy to Amerykanin, zwycięzca Konkursu z 1970 r., Garrick Ohlsson, oraz młodszy o pokolenie rosyjski artysta Evgeny Kissin. Towarzyszyć im będzie, mająca niezwykle pracowity sezon, orkiestra pod wodzą Antoniego Wita. To duże osiągnięcie organizacyjne, że właśnie w tym czasie udało się zaprosić do Warszawy trzech wybitnych, w światowej skali pianistów, w których repertuarach muzyka naszego rodaka zajmuje miejsce szczególne.

Jak już wspominałam, obchody chopinowskiej rocznicy widoczne będą we wszystkich cyklach koncertowych, które realizuje Filharmonia Narodowa. Najdobitniej zaakcentowane będą podczas wieczorów z „Mistrzami fortepianu”. Muzykę Chopina i kompozytorów z nim związanych grać będą kolejno: Cristina Ortiz (19 I) z Brazylii, Nicolai Demidenko (26 I) z Rosji, Andras Schff (31 I) z Węgier, Ewa Pobłocka (13 IV), Piotra Paleczny (11 V) i Emmanuel Ax (23 V) z Kanady.

To znakomicie, że rok jubileuszowy przyniesie możliwość słuchania muzyki Chopina w tak wielu wykonaniach. Różne narodowości i generacje odwiedzających Warszawę pianistów dają gwarancję interpretacyjnych kontrastów. I choć czasem możemy się nie zgadzać z jakąś koncepcją wykonawczą, ta ich liczba dowodzi, że muzyka wielkiego Fryderyka, mimo upływu stuleci, żyje i nadal wzbudza wśród ludzi XXI w. silne emocje.

Komentarze do tego wpisu zostały wyłączone, bądź nie posiadasz odpowiednich uprawnień.

Partnerzy:

Pisma jezuickie na świecie:

Prawa autorskie © 2009 Przgląd Powszechny. Wszelkie prawa zastrzeżone.